פטור ממס לנכה גם האישה נהנית

רמי מידן, רו”ח

 הכותב: רמי מידן, רו”ח חבר בקבוצת אליוט ישראל

ביום 24.10.2012  קבע בית המשפט המחוזי בירושלים בתיק 14440-07-10  ציון כספי נגד פקיד השומה, שהפטור לבת הזוג  הנכה יבוטל כי לא הייתה רשומה כבן הזוג הרשום (בן הזוג הרשום הוא זה שמספר תיק מס הכנסה הינו על שמו ולפי מס’ תעודת הזהות שלו), החלטה זו היא  מנוגדת גם לעמדת רשות המסים.

עמדת רשות המסים הייתה מאז ומתמיד שגם בחישוב מאוחד יש להעניק את הפטור רק לנכה בלבד.

במקרה הנוכחי בת הזוג היתה נכה ובן הזוג הרשום (הבעל) ביקש ליהנות מהפטור של אשתו בעת עריכת חישוב מס מאוחד על הכנסות מיגיעה אישית, זאת בניגוד לעמדת רשות המסים.

כאמור, בית המשפט דחה את ערעור הנישום.

לא ברור אם יהיה ערעור לבית המשפט העליון על פסק דין זה, אבל נכון לעכשיו במידה ואחד מבני הזוג הוא נכה הזכאי לפטור לפי סעיף 9(5) והוא אינו רשום כבן הזוג הרשום, כדאי שיפנה לצורך רישומו כבן זוג רשום ואז בן הזוג השני יוכל ליהנות גם כן מהפטור.

על-פי סעיף 64ב’ לפקודת מס הכנסה רשאים בני זוג ביחד להודיע בכתב לפקיד השומה, לפחות שלושה חודשים לפני תחילתה של שנת מס פלונית, כי הם בוחרים שבן הזוג האחר ייחשב כבן- זוג רשום, ובלבד שהכנסתו בשנת המס שקדמה לשנת המס שבה ניתנה ההודעה היא לפחות בגובה 25% מהכנסת בן זוגו (למעט הכנסת בן זוג הבאה ממקור הכנסה שהוא תלוי במקור ההכנסה של בן זוגו לפי סעיף 66ד’).

מאחר ופסק הדין פורסם בחודש אוקטובר 2012, כחודשיים לפני תחילת שנת המס 2013, לא ניתן להחיל את השינוי בשנת 2013.

קביעה או בחירה של בן זוג רשום תעמוד בתקפה לא פחות מחמש שנות מס זולת אם בני הזוג אינם עוד בני זוג או על פי החלטת המנהל.

למרות זאת, אם היתה בשנת מס הכנסתו של בן הזוג הרשום לפי בחירה, פחותה מ – 25% מהכנסת בן זוגו באותה שנת המס, רשאי פקיד השומה לקבוע בן זוג רשום לאותה שנת מס.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support