כיצד לשלם פחות מע”מ – בעסקאות נדל”ן

משה כדר עו”ד (רו”ח)

כיצדלשלם פחות מע”מ  בעסקאות נדל”ן

משה כדר, עו”ד (רו”ח)

חבר בקבוצת אליוט ישראל

בתאריך 1.9.12 ישונה שיעור מס הערך המוסף לסך 17%, במקום 16%.

השינוי יגדיל כמובן גם את המע”מ המוטל על עסקאות נדל”ן וכן על חבויות נוספות הכרוכות בעסקאות נדל”ן (כגון שכ”ט עורך דין), כמו גם על מס הרכישה ברכישת דירת מגורים.

דבר זה מחייב את כל מי שעומד לסגור עסקה בימים הקרובים לבחון היטיב את חבויות ומועדי המס הקשורים בה.

ככלל, שיעור המע”מ בעסקאות מקרקעין נקבע עפ”י המוקדם מבין מועד קבלת ו/או מסירת הנכס לעומת מועד רישומו של הנכס ע”ש הקונה.

מכאן שלמעשה כל העסקאות אשר ייחתמו למן התאריך 1.9.12 יחויבו בשיעור מע”מ של 17%, במקום 16%. כמו כן, כל התשלומים אשר ישולמו לאחר 1.9.12 (לרבות שכ”ט עורך הדין) יחובו בשיעור של 17%.

על כן, המלצתנו היא, כי ככל שניתן, ובכפוף לבחינת הכדאיות העסקית והמשפטית, להקדים את חתימת עסקאות המקרקעין ורכישת דירות מגורים ואף את קבלת הנכס ו/או רישומו ע”ש הקונה לפני ה- 1.9.12  . בכל מקרה אם נחתם ההסכם מומלץ להקדים את התשלומים עד ליום 1/9/12, כיוון שעל תשלומים לאחר מועד זה ישולם מע”מ בשיעור גבוה יותר של 1% נוסף.

במקביל יצויין, כי גם לגבי עסקאות שכבר נחתמו, או ייחתמו בימים הקרובים, כיוון שמועד החיוב במס ערך מוסף בגין תשלומים על חשבון רכישת מקרקעין ו/או דירות מגורים הינו במועד התשלום, אף אם עוד טרם נמסר הנכס ו/או טרם נרשם ע”ש הקונה, הרי שמוצע לנסות ולהקדים תשלומים בגין רכישות נכסי מקרקעין (בכפוף לאי פגיעה ו/או הפרת הסכמים וחוזים חתומים הנושאים תאריכי תשלומים קבועים וקשיחים) גם זאת לפני תאריך 1.9.12 , שכן בשלב זה המס יהיה בשיעור של 16% בלבד, בגין תשלומים אלה.

נציין, כי בנוסף להעלאת שיעור המע”מ החל מתאריך 1.9.12 יעלה בהתאמה מס הרכישה של אנשים פרטיים הרוכשים דירות מגורים מאת קבלנים ו/או עוסקים מורשים אחרים.

כך יוצא, כי שיעור מס הרכישה בגין עסקת מקרקעין ו/או רכישת דירת מגורים החל מיום 1.9.12 ואילך יגדל בשל העלאת מחיר העסקה בגובה 1% של המע”מ.

נבהיר כי המלצה זו רלוונטית לאנשים פרטיים הרוכשים דירות מגורים ו/או עוסקים אשר אינם זכאים, לפי הוראות חוק מע”מ, לקזז את מע”מ התשומות בגין העסקאות.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support