כיצד לקזז לצרכי מס הפסדים בשוק ההון בשנת 2008

תכנון נבון יאפשר לכם לקזז חלק מההפסדים בשוק ההון עוד בשנת המס 2008

מערכת האתר

במהלך שנת המס 2008 רשמו הבורסות בישראל ובעולם ירידות שערים חדות, אשר למעשה מגיעות אל שיאן בימים אלו במשבר הפיננסי העולמי. ירידות אלו כמובן שאינן בבחינת הרצוי אצל המשקיעים אולם, גם למצב זה יתרונות מסוימים בראי המס. לירידות אלו יש להוסיף גם את הירידות החדות בשער הדולר אשר גורמות להפסדים נוספים, כאשר מדובר בניירות ערך שנרכשו במט”ח.
עיקר השאלות שעולות בקרב משקיעים הן כדלקמן:

שווי תיק ניירות הערך שלי צנח, מה עלי לעשות?

הפסד הון מניירות ערך מוכר לצרכי מס רק בעת מימוש. הפסדים “על הנייר” אינם מוכרים לצרכי מס.

האם ניתן לקזז הפסדי הון מניירות ערך מול הכנסות אחרות?

בהתאם לתיקון 147, הרי שע”פ הוראות סעיף 92(א)(4), ניתן יהיה לקזז הפסדי הון מניירות ערך גם כנגד הכנסות ריבית או דיבידנד מניירות ערך בלבד.

מימשתי את תיק ניירות הערך שלי בהפסד והשקעתי בפיקדון נושא ריבית. האם אפשר לקזז את ההפסדים מניירות הערך מול הריבית על הפיקדון?

לא ניתן. רשויות המס עדיין לא פתחו לחלוטין את הסכר בנושא קיזוז ההפסדים, לכן לא ניתן לקזז הפסד הון מניירות ערך כנגד הכנסות ריבית בנקאית על פיקדונות שונים או תוכניות חסכון. יש לבחון את שינוי אפיקי ההשקעה מפיקדונות/תוכניות החיסכון לאפיקי מק”מ או קרנות נאמנות אשר התשואה עליהן למעשה מבוססת על ריבית בנקאית בגין פיקדונות. מהלך זה יגרום לסיווג התשואה בגין ההשקעה כרווח הון מה שיאפשר כמובן את קיזוז הפסדי ההון אל מול אותו רווח. לחלופין, השקעה באג”ח משלמות ריבית, תאפשר קיזוז הריבית מהפסדי ההון ממימוש ני”ע האמורים, בשנה בה נוצר הפסד ההון.

מה דין הפסדי הון מניירות ערך שלא אצליח לקזז השנה?

הפסדים אלו עוברים לשנים הבאות ויקוזז כנגד רווחי הון בעתיד.

אני בעל  מניות בחברה פרטית, האם יש דרך נוספת לקזז את הפסד ההון ממימוש ניירות הערך?

ניתן לקזז הפסד הון שוטף מניירות ערך מול דיבידנד שתחלק לך החברה הפרטית באותה שנת מס בה נתגבש ההפסד .

הרווחתי דולרית אבל לאור ירידת שער המט”ח הפסדתי או שהרווח קטן, האם תהיה לי חבות מס?

לדעתנו, החישוב הוא נומינלי בשקלים ולכן אין לשלם מס הרווח המחושב במטבע חוץ. במקרה של רווח במטבע חוץ ההופך להפסד בשקלים אין רווח הון ואין לשלם מס בישראל.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support