הכנסה מעבודה בחוץ לארץ – לשליח זה עולה יותר
מח’ מיסוי אליוט ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע”מ | |
הכותב: רו”ח יוסי שלום ארצי, חיבה, אלמקייס, כהן – פתרונות מיסוי בע”מ
לאחרונה פורסם פסק דין ניר טורק (ע”מ 21131-12-12). בפסק דין נשאלה השאלה האם יכול תושב ישראל, הנשלח לעבוד בחוץ לארץ מטעם המדינה, לדרוש שלא להתמסות על הכנסותיו מכוח כללי מס הכנסה החלים על בעלי הכנסות מחוץ לארץ (“הכללים”), ובמקומם להחיל עליו את מדרגות המס הקבועים בסעיף 121 לפקודה ומערכת הניכויים והזיכויים הקבועים בפקודת מס הכנסה (לרבות החלת תקנות ניכוי הוצאות מסוימות). בנוסף, ביקש המערער כי יראו בעבודתו בשגרירות ישראל בטוקיו כעבודה שבוצעה בשטחה הטריטוריאלי של מדינת ישראל. בית המשפט המחוזי דחה את עמדת המערער בשתי הטענות. יצוין כי בעבר ניתנו כבר כמה פסקי דין מחוזיים שקבעו כי החלת הכללים במקרים הרלוונטיים הינה חובה ולא רשות. לדעתנו, גם אם אכן יש להחיל את הכללים על נישום המועסק בחוץ לארץ, כפי שנפסק בפסק דין, ראוי שהנושא יבחן על ידי בית המשפט העליון, שכן לדעתנו מדובר בשתי מערכות נפרדות לחלוטין של חישוב המס ויש להתייחס לכך בקביעת חבות המס, במיוחד ובעיקר כאשר מדובר בשתי תקופות שומה נפרדות במהלך השנה. תימוכין לכך ניתן למצוא במנגנון הקבוע בכללים שהינו על בסיס חודשי בעיקרו (למשל: הכללים נוקבים במדרגות מס חודשיות, מנגנון הפטור על חלק מ ”משכורת בסיסית” הוא חודשי, סכום התקרות שבתוספות לכללים (דיור ומשכורת בסיסית) נקוב בסכומים חודשיים). שאלות מגוונות עולות בעניין זה: האם שגרירויות ישראל בחוץ לארץ אינן מתבססות על תשתיותיה הלאומיות של מדינת ישראל המאפשרת לאותן השגרירויות לבצע את עבודתן? האם קיים הבדל בין טייס של חברת אל-על (שאינה ממשלתית) לבין עובד בשגרירות ישראל בחוץ לארץ? ואם אכן קיים הבדל בין שניהם, האם “הנאמנות הכלכלית” של אל-על למדינת ישראל גבוהה מ ”נאמנותה הכלכלית” של כל שגרירות ישראלית ברחבי העולם? |