הטיפול בתאונת עבודה כאשר הטיפול מתעכב או שהתביעה נדחית

מח’ מיסוי אליוט ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע”מ

המוסד לביטוח לאומי (להלן:המל”ל) רשאי לשלם מקדמות למבוטחים שאירעה להם תאונה בעבודה והטיפול בתביעה מתעכב, בהתאם לסעיף 302 לחוק הביטוח הלאומי. במבזק זה ידובר על המקרים שבהם לדעת פקיד התביעות אירעה למבוטח תאונה בעבודה והתקיימו הכללים המזכים בדמי תאונה, לרבות מקרים שבהם התביעה לדמי פגיעה בעבודה נדחית.

רקע חקיקתי

  • 1. דמי פגיעה בעבודה משולמים ללא הגבלת גיל למבוטח שנפגע תוך כדי ועקב העבודה וכתוצאה מכך הוא אינו מסוגל לעבוד בעבודתו ואף לא בעבודה מתאימה אחרת (באופן מלא או באופן חלקי).

שיעור הגמלה למי שלא עבד הוא 75% משכרו הממוצע או מהכנסתו הממוצעת ברבע השנה לפני קרות האירוע. את התביעה אפשר להגיש תוך 12 חודשים ממועד הפגיעה (לזכאות מלאה). איחור בהגשת התביעה מעבר ל-12 חודשים, יפחית את הגמלה באופן מלא, או באופן חלקי.

  • 2. דמי תאונה משולמים לכל תושב ישראל מגיל 18 עד גיל פרישה, שנפגע בחבלה פיזית בעקבות אירוע פתאומי ואיבד את כושר התפקוד. עובד שכיר ועובד עצמאי זכאים לגמלה, אם אינם מסוגלים לעבוד בעבודתם ואף לא בעבודה מתאימה אחרת.

על פי החוק, דמי תאונה יש לתבוע  תוך 90 יום מיום התאונה, אולם, ידוע לנו על הקלות למי שהגישו את התביעה לדמי פגיעה באיחור מסוים. שיעור הגמלה זהה בד”כ לדמי פגיעה בעבודה.

ביצוע בפועל

במקרים שבהם משתהה הטיפול בתביעה לדמי פגיעה, המל”ל בוחן תשלום מקדמה למבוטח כ”תאונה אישית”.

בדרך זו המל”ל מבטיח שלמבוטח תשתלם גמלה בכסף עד למתן החלטה בתביעה לדמי פגיעה. זאת, נוסף על הפניית המבוטח למיצוי זכויותיו בגמלאות אחרות במל”ל (נכות כללית והבטחת הכנסה).

כאשר התביעה לדמי פגיעה נדחית, המל”ל בוחן את הזכאות לדמי תאונה, ללא צורך בהגשת תביעה נוספת.

תובנות והמלצות

  • א. בשל השיהוי הקצר לדמי תאונה, אנו ממליצים להגיש את התביעה לא יאוחר מ-90 יום מיום קרות התאונה, למעט במקרים חריגים.
  • ב. רק מבוטחים בין גיל 18 לגיל פרישה זכאים לדמי תאונה ובתנאי שהם נמצאים בישראל.
  • ג. עובד שכיר זכאי לדמי תאונה רק בגין התקופה בה לא מגיעים לו דמי מחלה.
  • ד. מי שנפגע ולא נבדק על ידי רופא תוך 72 שעות, אינו זכאי לדמי תאונה, למעט במקרים מיוחדים.
  • ה. פגיעה שאינה חבלה פיזית, לא תוכר כתאונה אישית.
  • ו. כאשר התביעה לדמי הפגיעה תאושר, יידרשו העובד העצמאי או המעסיק להחזיר למל”ל את 12 ימי הפגיעה הראשונים כמתחייב בחוק.

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס – פתרונות מיסוי עם רו”ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו”ח אורנה צח (גלרט), למר חיים חיטמן ולרו”ח (משפטן) ישי כהן ממשרדנו.

כל האמור בתשובתנו זו אינו מהווה חוות דעת, מדובר בסקירה בסיסית של הוראות החוק והפסיקה בהתאם לנתונים הבסיסיים אשר הוצגו בשאלתך.

אין האמור בתשובתנו מכדי להוות ייעוץ משפטי, לצורך חוות דעת בנושא, לצורכי הסתמכות הינך מוזמן לפנות למשרדנו.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support