ביטוח לאומי – פגיעה במהלך השתלמות מקצועית לא תמיד מוכרת כפגיעה בעבודה

מח’ מיסוי אליוט ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע”מ

ביום 9/7/2012 דחה בית הדין האזורי לעבודה (ב”ל 13466-04-11) את תביעתו של בניהו סימן טוב (להלן- המבוטח) להכיר באירוע שבו נפגע במהלך השתלמות מקצועית באילת כפגיעה בעבודה.

רקע עובדתיהמבוטח הועסק כהנדסאי אלקטרוניקה בחברת החשמל. במהלך השתלמות מקצועית באילת נפל ונחבל. המבוטח טען שההשתלמות הייתה בנושאים בעלי זיקה לעבודה. ההשתלמות אורגנה בתיאום עם המעסיק, ללא עלות לעובד ובשכר מלא בעבור ימי ההשתלמות.

  • המוסד לביטוח לאומי (להלן המל”ל) דחה את תביעתו לדמי פגיעה בשתי טענות: האחת, ההשתלמות לא התקיימה במקום העבודה, לא בשעות העבודה, ללא קשר מקצועי לעבודת המבוטח ומבלי שלמעסיק היה עניין בהשתלמות, וכן כי הזיקה בין נושאי ההשתלמות לעבודת המבוטח הייתה קלושה והייתה במסגרת הסכמות שיסודן בהסכם קיבוצי ולא ביוזמת המעסיק. השנייה: גם אם ניתן היה להכיר בהשתלמות עצמה כפעילות נלווית לעבודת המבוטח, הפגיעה לא הייתה במסגרת לימודית אלא בעת שהמבוטח שוחח עם חבריו.

דיון והחלטה ככלל, יש לבדוק את מידת הזיקה בין הפעילות הנלווית (ההשתלמות במקרה זה) לבין העבודה עצמה, אולם הכרה בזיקה אינה מספיקה.

בנסיבות הספציפיות של המקרה (השתלמות מקצועית בבית מלון, לרבות כל הנלוות של נופש במלון), לא גילה ביה”ד הבנה רבה לעמדת המבוטח:

“העובדה כי השתלמות זו נערכה במלון במסגרת המערבת לינה אין משמעה כי מרגע צאתו של העובד להשתלמות עד לרגע שובו, הוא מבוטח בכל שעות היממה- יהיו הנסיבות אשר יהיו”.

 וכן: “פגיעתו הייתה מחוץ לשעות הלימודים וללא קשר ללימודים עצמם ולמעשה אין הבדל בין פגיעת התובע כפי שאירעה בפועל לבין פגיעה ערטילאית אשר היה יכול להיפגע לו היה מועד ונופל בביתו. אף אם למעסיקתו של התובע היה עניין בהשתלמות זו ואף אם נושאי ההשתלמות היו בעלי זיקה לעבודת  התובע , פגיעתו לא הייתה במסגרת שעות ההשתלמות אלא מחוצה להן”.

ולבסוף: “פעילות נלווית לעבודה, כשמה, נלווית היא. ככל שמתרחקת הזיקה בין הפעילות לבין העבודה, כך יטה בית הדין שלא להכיר בפגיעה הנגרמת באותה פעילות כפגיעה בעבודה”.

ובסיכום: מבלי להכריע אם ההשתלמות עצמה דינה כדין “פעילות נלווית לעבודה” ובשל כך דינה כדין עבודה, נקבע כי כיוון שהפגיעה אירעה מחוץ לשעות ההשתלמות ובזמן ארוחת הערב במלון, לא הוכרה הפגיעה כ”פגיעה עבודה”.

נסכם ונאמר כי מחד מדובר “רק” בערכאת ביה”ד האזורי והיו גם פסיקות “נוחות” יותר. ומאידך, יש להניח כי ככל שהפגיעה הייתה מתרחשת בשעת הלימוד בפועל ממש, סביר כי הייתה הכרה כפגיעה בעבודה, אך אין ספק שביה”ד “משדר” אי נוחות מהשתלמויות מקצועיות מעין אלו המתרחשות בנופש מתמשך בבתי מלון.

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע”מ עם רו”ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

נכתב ע”י אורנה צח (גלרט) רו”ח, חיים חיטמן ורו”ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support