אישה הוכרה כעובדת אצל בעלה למרות היעדר תשלום שכר בפועל

מח’ מיסוי אליוט ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע”מ

ביום 11 באוגוסט 2013 קבע ביה”ד האזורי לעבודה (ב”ל 350-05-11) בעניין אביגיל גילה חזן (להלן: “המבוטחת”) כי בינה לבין בעלה (להלן: “המבוטח”) התקיימו יחסי עובד ומעביד ולכן היא זכאית לתשלום דמי אבטלה, למרות שלא היה לה חשבון בנק ולא היו הוכחות להפקדת שכר בגין עבודתה.

רקע

כאשר בן משפחה עובד כשכיר בעסק של בן משפחה אחר (שאינו מאוגד כחברה) הוא נחשב שכיר של בן המשפחה המעסיק, אם העבודה נעשית באופן סדיר ואילולא עשה אותה בן המשפחה, היה עושה אותה עובד אחר.

חוק הביטוח הלאומי אינו כולל בני זוג בהגדרה שלעיל ומכאן מפרש המוסד לביטוח לאומי (להלן: “המל”ל”) כי במקרה של העסקת בן זוג ע”י בן זוג אחר, עליהם למלא את מלוא המבחנים של יחסי עובד ומעביד לרבות שכר קבוע ויציב שמתקבל בפועל, ועדיף לחשבון אישי בבנק. רק בהתקיים מלוא מבחני עובד ומעביד, יאושרו דמי אבטלה.

רקע עובדתי

  • המבוטחת הייתה נשואה למבוטח סוכן ביטוח. הם פתחו יחד בשנת 1997 סוכנות ביטוח. המבוטחת שימשה מזכירתו, בגדר של עזרה משפחתית בלבד.
  • החל משנת 2008 עברה המבוטחת הכשרות מטעם חברות הביטוח והחלה לעסוק בעצמה בכל הדרוש, כולל טיפול בתביעות של לקוחות.
  • מעתה החל הבעל לדווח עליה לרשויות כעובדת לפי שכר מינימום ואף פתח קרן השתלמות על שמה והפקיד בה כספים. המבוטחת לא קיבלה תשלום משכורת בפועל אך קיבלה כספים מבעלה לצורכי הבית ולצרכיה האישיים.
  • בחלוף שנתיים נכנסו בני הזוג להליכי גירושין, המבוטחת התפטרה מעבודתה ודרשה דמי אבטלה. המל”ל דחה את התביעה בטענת היעדר יחסי עובד ומעביד, בעיקר בשל אי קבלת שכר אך גם בשל העדר רישום נוכחות, אי קבלת ימי חופשה ומחלה וכדומה.

החלטת בית הדין האזורי

  • ביה”ד מקבל את התיאור העובדתי וההתפתחות המקצועית והתעסוקתית של האישה לאורך השנים כמתואר לעיל, כל זאת על אף סתירות רבות בעדויות שני בני הזוג.
  • הפסקת עבודתה הקשורה לגירושין וגובה השכר המדווח, מלמדים שלא היה ניסיון לקבל כספים פיקטיביים.
  • מהות יחסי העבודה בין בני הזוג חייבת להיבדק הלכה למעשה בקפידת יתר. עם זאת, העובדה שלא שולם שכר כפי שמקובל לשלם לעובד שכיר “אחר” אינה מאיינת יחסי עבודה בהיבט של דיני ביטוח לאומי. עניין תשלום השכר הוא רק פרמטר אחד במסגרת בדיקה זו.
  • שכר המשולם לעובד משמש אותו בעיקר לצורכי ביתו ומשפחתו. כך היה גם במקרה דנן כך שהאישה קבלה כספים מבעלה לצורכי הבית, וזאת אף שהשכר כשכר לא הועבר לה ולא הופקד בחשבונה (מה גם שבסקטור הרלוונטי – בני הזוג הם חרדים, בד”כ אין כלל חשבון בנק על שם האישה -א.ח.א).
  • בנסיבות המקרה התקיימו יחסי עובד ומעביד, ואושרה תביעת המבוטחת לדמי אבטלה.

בשולי הדברים

למרות פס”ד אזורי זה, יש לדעתנו לראותו כחריג ולא ככלל, ומומלץ למי שמעסיק את בן זוגו בעסק משפחתי ליצור מערכת יחסי עובד ומעביד מוקפדת, כולל העברת המשכורת לחשבון העובד בבנק מדי חודש בחודשו.

מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס – פתרונות מיסוי עם רו”ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו”ח אורנה צח (גלרט), למר חיים חיטמן ולרו”ח (משפטן) ישי חיבה ממשרדנו.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support